Thursday, May 17, 2012

APA YANG DAPAT KALAU BERDOA??

Kita sebagai umat islam wajib melakukan semua perintah Allah.. Tetapi kita manusia biasa, selalu juga melakukan kesalahan. Oleh itu,kita digalakkan bertaubat.


BERDOA:
- Bila-bila mase pun boleh, lebih afdal selepas solat..
APA YANG KITA DAPAT KALAU BERDOA?:
- Kadang2 bila kite berdoa, doa kite x termakbul.. Sebenarnya bukan x termakbul, tapi lambat jer.. Sebab mungkin Allah SWT nak uji kite dulu.. Allah xkan persiakan doa hamba-hambaNYA..
- Disaat kita berdoa keyakinan pada Allah amat penting, kerana Allah lah yang Maha Berkuasa dengan setiap yang terjadi dengan kehandakNYA..
- Allah SWT amat menyukai pada hambaNYA yang berusaha dan tidak mudah putus asa.. Selalu ikhtiar untuk berubah kepada kebaikan..
- Apa yang kite dapat kalau berdoa yer??.. Bagi mereka yang tidak putus doa, Allah SWT telah menguniakan kesabaran, kemuliaan, ketenangan dan ganjaran yang sangat besar di dalam hati mereka malah Allah SWT juga telah meletakkan mereka di kalangan mereka yang soleh dan solehah.. Bukan senang untuk mendapat kesabaran, dengan segala dugaan yang diterima.. Ada doa yang bertahun-tahun baru dimakbulkan..
- Disaat berdoa dan meminta kepadaNYA, mintala dengan kesabaran, merendah diri, dan keikhlasan.

Firman Allah SWT: Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas.
: Dan janganlah kamu berbuat kerosakkan di atas muka bumi sesudah (Allah) memperbaikinya, dan berdoa kepadaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dimakbulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang yang berbuat baik : surah A'RAF ayat 55- 56.

Berdoa lah dengan yakin untuk mendapatkan kesabaran, ketenagan dan keredhaan Allah SWT.. Kerana kesabaran, ketenangan, dan keredhaan Allah bukan lah senang untuk dimiliki...
Sesungguhnya Allah amat menyukai hamba-hambaNya yang meminta untuk kebaikan.



Semoga pintu hati kita dibuka ke jalan yang benar dan selamat beramal.(^_^)

No comments:

Post a Comment